Haiku

haikuBu aralar Haiku’ya epey sarmış bulunuyorum, bu şiir türünün hem çok eğlenceli hem de insanı dinginleştiren bir havası var.
Esasen Haiku geleneksel Japon şiirinin bir türü, 5-7-5 hece ölçüsüyle üç mısra halinde yazılıyor. Genel olarak mevsimler ve doğanın işlendiği Haikular somut şeylere değil de ağırlıklı olarak soyut kavramlar içermesiyle daha çok makbule geçiyormuş. Tesadüfen karşılaştığım bir Haiku örneği sayesinde çok değişik şeyler öğrendim, uzun uzun şiirleri pek tercih etmeyen biri olarak bu kısa şiir olayı epey hoşuma gitmeye başladı.
Türkçe Haiku kitapları araştırırken de Can Çocuk’tan çıkan “Haiku” adlı kitapla karşılaştım. Bu kitabı yazan ünlü haiku ustası japon bilmemkim değil, Şengül Karaca’nın ön ayak olduğu bir sınıf dolusu çocuk :) Evet öğretmen Şengül Karaca 4. sınıf öğrencilerine bu güzel şiirin sevgisini aşılayarak bir adım atmış ve çocuklarıyla ortaya güzel bir emek çıkartmışlar hem de el birliğiyle. Öğrencilerin her biri kendi hayal dünyasına dalıp özenle Haiku’larını üretmiş güzel de olmuş hani, ben severek okudum. Çocukları Haiku’yla tanıştırıp ilham verecek bildiğim başka bir kitap yok dilimizde, umarım örnekleri giderek çoğalır…
Ve kitaptan bir kaç örnek…

Küçük bir çiçek
Baharda çiseleyen
Yağmura baktı

Çiçeklere kon
Islanmasın kanadın
Solmasın yüzün

“Çocuklar yaşadıkları sesle büyürler ve öğrenirler; hece sayısını karıştırmadan hatta kaçıncı sınıfta olsalar bile okumayı-yazmayı öğrenirler. Üstelik haiku bir öğretmenin öğrenerek gösterdiği bir yöntem olarak kullanılabilir. Beni cesaretlendirdi.”
Şengül Karaca

  • Haiku
    Hazırlayan: Şengül Karaca
    Resimleyen: Sedat Girgin
    9+ yaş, 64 sayfa, şiir
    Can Çocuk Yayınları
Bir Cevap Yazın

