Benim Adım Hiç Kimse

benim-adim-hic-kimse-kapak

Bazı kitaplar var okur okumaz beni kendine bağlar, başka diyarlara alıp götürür. Bu tür kitaplarda son sayfaya geldiğimde hiç tereddüt etmeden tekrar ilk sayfayı açmış bulurum kendimi. Frank Cottrell Boyce’un gerçek bir yaşantıdan esinlenerek yazdığı “Benim Adım Hiç Kimse” de okur okumaz insanı derinden etkileyen kitaplardan biri. Moğolistandan Liverpool’a sığınmacı olarak göçmüş iki kardeşin bir ilk okula gelmeleriyle başlıyan hikaye ilerledikçe hayli ilginç bir hal alıyor. Kitapta iki kardeşin(Chingis ve Nerqui’nin) ve onlara iyi rehberlik yapan sınıf arkadaşları Julie’nin hikayesi anlatılarak çağdaş bir toplumsal sorun olan kaçak göçmenlik üzerinde duruluyor.

Fotoğraflarla desteklenen anlatım insanın içine öyle bir işliyor ki yazarın kelimesi kelimesine anlattığı her şeye kayıtsız kalmak mümkün değil. Hem ilginç hem güzel hem de büyüleyici bu hikayenin bir kelimesini bile kaçırmamak için pür dikkat okudum desem yeridir.  Ayrıca yazarların kitap sonunda döktürdüğü sonsözleri okumaya bayılıyorum, bu kitabın da sonsöz kısmı gayet açıklayıcıydı. Eğer 5 yıldız üzerinden bir değerlendirme yapsaydım bu kitaba kesinlikle 5 kocaman parlak yıldız veriridim. Bana sorarsanız bir an önce bu kitapla tanışmanızı tavsiye ederim.

O sıralar gözü makyaj ve sınıf arkadaşı Schoky’den başka bir şey görmeyen Julie,  Moğolistan’dan gelen garip görünüşlü bu iki kardeşin okula gelmeleri ve onu ‘iyi rehber’ seçmeleriyle dünyası bambaşka bir hal alır. Üstelik sadece, o zamana kadar öğrenebileceği her şeyi öğrendiğini sanan Julie değil okuldaki çoğu öğrenci bu ikili sayesinde Moğollar’a dair pek çok şey öğrenir. Chingis’in eski bir fotoğraf makinesiyle çektiği fotoğraflar, anlattığı hikayeler, okuldaki tuhaf davranışları ve yaşam tarzları Julie için oldukça ilgi çekicidir. Önemli bir şeyler yapmak için fırsat bekleyen Julie de ‘iyi rehber’ görevini kabul etmekle bu iki kardeşin dünyasın dahil olur ama yine de ne yapsa onların nerde nasıl yaşadıklarını bir türlü öğrenemez. Fakat bir gün neler olduğunu farketemeye başladığında da bir şeylerin ters gittiğinden emin olur.

“Carnegie Madalyalı İngiliz yazar Frank Cottrell Boyce’un, 2012 yılında Guardian Çocuk Edebiyatı Ödülü’ne değer görülen Benim Adım Hiç Kimse adlı kitabı, göz alıcı fotoğrafları, mucizevi, sürükleyici ve kahkahalarla güldüren komik hikâyesi ile okurları için çekmeyi başarabilen çağdaş bir klasik.

Moğolistan’dan kaçak yollarla İngiltere’nin Liverpool kentine yerleşmiş bir aile. Şehir hayatına uyum sağlamaya çalışan iki erkek çocuk. Yakaladığını ortadan yok eden bir iblis. Doğruyu ve iyiyi göstererek herkese kol kanat geren bir “iyi rehber”…
Yeni yurtlarında, yeni bir okula başlayan Chingis ve Nergui kardeşleri zorlu bir mücadele bekliyor. Ve bu yolda onlara rehberlik edecek biri gerekli. Sınıf arkadaşları Julie bu iş için biçilmiş kaftan. Peki ama birilerinin “iyi rehber”i nasıl olunur ki?..

Yazarın bir okul ziyareti sırasında tanıştığı, Moğolistan’dan sığınmacı olarak İngiltere’ye gelmiş bir kızın hüzünlü hikâyesinden etkilenerek kaleme aldığı Benim Adım Hiç Kimse, göçmenlerin ve sığınmacıların hayatlarını sürdürebilmek için batı ülkelerinde ne gibi mücadeleler verdiğini gözler önüne seren cesur bir çalışma.

  • Benim Adım Hiç Kimse
    Özgün Adı: The Unforgotten Coat
    Yazar: Frank Cottrell Boyce
    Çeviren: Arif Cem Ünver
    8+ yaş, 120 sayfa
    Tudem Yayınları
Benim Adım Hiç Kimse” üzerine 2 yorum

Bir Cevap Yazın

