On Dokuz Numaralı Oda

on-dokuz-numarali-oda Nobel Edebiyat Ödüllü yazar Doris Lessing’in bu yıl bitmeden okumayı umduğum dilimize yeni çevrilen kitabını da bitirmenin huzurunu yaşıyorum bir süredir.
“On Dokuz Numaralı Oda” adlı yirmi tane öyküden oluşan bu kitapta keskin duygularla yoğrulmuş öyküler bizi bekliyor. Hiç kuşkusuz bu öykülerin ortak noktası ikili ilişkiler ve bu ilişkilerdeki kadın rollerinin dikkat çekici bir noktada olması. Yazar hakkında bir feministlik tartışması yaşansa da kaleminden çıkanlara bakınca özellikle kadınların özel hayatlarındaki sorunlarını ve konumunu yansıtış şeklinden hangi tarafta olduğu net bir şekilde ortada. (Yazarın bu konudaki duruşu bazılarının tektipleştirdiği feministlik kalıbına uymadığı için de kendisine yöneltilen feminist yakıştırmasını da asla kabul etmemiştir.)
Her biri dikkatle okunası güzel ve vurucu öyküler içeren bu kitabı okuduğum için çok mutluyum. Kısa öykülerinden özellikle bazıları çok etkileyiciydi -mesela kitaba adını veren on dokuz numaralı oda öyküsü- Gerçekçi bir yankıya sahip bu öykü seçkisini ve güzel bir romanını okuduğum değerli yazarın diğer kitapları için listemde mutlaka bir yer ayarlayacağım.

“Hayatları, kuyruğunu ısıran bir yılan gibi görünüyordu.”

“Doris Lessing için kişisel yaşamlar, kişisel günahlar, kişisel mutluluklar tarihin birer parçasıdır; o yüzden de Lessing kısa öykülerinde bile yaşadığı dönemin tarihini yazar ve o dönemin vicdanını yansıtır.” Lorna Sage, Observer Eleştirmen Sage’in belirttiği gibi kişisel deneyimlerden evrensel genellemeye açılan Doris Lessing, feministlerin kendisinden beklediği anlamda feminist olmadığını ısrarla vurgulasa da, yine de bütün yapıtlarında şaşırtıcı bir analiz gücüyle kadınları ve onların sorunlarını ön plana çıkardı. İsveç Akademisi de, Lessing’e Nobel Edebiyat Ödülü’nü verirken karar gerekçesinde onun bu özelliğini şu sözlerle vurguladı: “Kuşkuculukla, hararetle ve hayal gücüyle kadın deneyimlerinin destanını yazan yazar.” Usta yazarın bu kitabında herkesin hem kendini bulacağı hem başka ülkelerin insanlarıyla ortak duyguları paylaşacağı öyküler yer alıyor.

  • On Dokuz Numaralı Oda
    Özgün Adı: To Room Nineteen
    Yazar: Doris Lessing
    Çeviri: Sinem Yazıcıoğlu
    Sayfa sayısı: 517 Sayfa
    Yayınevi: Can Yayınları

Doris Lessing’in diğer kitapları: “Türkü Söylüyor Otlar”, “Altın  Defter”, “Gene Aşk”, “Mara ile Dann”, “Alfred ile Emily”, “Hayatta Kalma Güncesi” “İyi Terörist” “Anılar” “Kedilere Dair”

doris-lessing2007 Nobel Edebiyat Ödülünü kazanan İngiliz yazar Doris Lessing 1919’da babasının bir bankanın yöneticiliğini yaptığı İran’da doğdu. Beş yaşında ailesiyle birlikte Afrika’nın daha önce hiçbir beyazın yaşamadığı bir yerine taşınarak, Rodezya (şu anki adıyla Zimbabwe) sınırları içinde bulunan bir çiftlikte yaşamaya başladı. Salisbury’de bir Katolik okulunda eğitim gördü. On dört yaşında iken ailesine isyan ederek okulu bıraktı ve sırasıyla hemşirelik, telefon operatörlüğü ve kâtibelik yaptı. 18 yaşında Rodezya parlamentosunda çalışmaya başladı ve ülkede ırkçılık-karşıtı bir sol partinin kurulmasında rol aldı. 1943’te sona eren ilk evliliğinin ardından Komünist Partisi’ne katıldı ve Alman siyasi eylemci Gottfried Lessing ile evlendi. 1949’da eşinden ve Rodezya’dan ayrılıp oğluyla birlikte Londra’ya geldi. O tarihten beri yaşamını profesyonel bir yazar olarak Londra’da sürdürmektedir.
Lessing çok sayıda romanı ve kısa hikâyesinde, daha çok 20. yüzyılın toplumsal ve siyasi karmaşasına yakalanmış bireylerin yaşamlarını ele alır. Eserlerinin başlıca temalarının feminizm, cinsler arası savaş ve bütünlük peşinde koşan bireyler olduğu söylenebilir. Lessing’in çoğunlukla Afrika’nın güneyinde ya da İngiltere’de geçen eserlerindeki solcu, bağımsızlığına son derece düşkün ve feminist kadın kahramanlar, tıpkı yazarları gibi, içinde yaşadıkları toplumların kültürel kısıtlamalarına karşı baş kaldırırlar. En çok okunan ve en çok çevrilmiş romanı “Altın Defter” Kadın Hareketi’nin köşetaşlarından biri olarak görülmüştür.
Yazarlık yaşamı boyunca kendi ülkesinde ve değişik ülkelerde çeşitli ödüller almıştır: Fransa’da Prix Medici, Avusturya’da Devlet Avrupa Edebiyat Ödülü, Almanya’da Shakespeare Ödülü, İtalya’da Mondello Ödülü ve 2007 Nobel Edebiyat Ödülü.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s